12/3/15

My Handphone Revolution

BY humble.yat IN , 2 comments

Bismillahirahmanirahim..
Assalamualaikum wbt..

Hari ni nak imbas kenangan telefon bimbit yang saya pernah pakai.Dan saya bukannya kaki gajet, asal boleh call,sms sudah cukup memadai. Camera is a seperate item dan memang selalu ada dalam beg.

Setiap handset ni ada kenangan sendiri, saya hanya akan tukar, bila handphone tu jammed dan ianya tidak boleh dipakai langsung untuk membuat panggilan.Sebab jika ada urusan kecemasan kan susah?



Trium ini adalah handset pertama saya ,Pemberian dari arwah abah.Dia kata beli RM35.00 je, secondhand sebab senang nak call saya masa belajar di pusat matrikulasi.Kalau tak, tunggu abah call handphone kawan, kemudian saya jawab.Haa bayangkan macam mana tu.Kalau tak tunggu saya cukup duit syiling, baru call abah dan emak. Tapi handset ni yang berjasa waktu saya belajar tau, berguna untuk segala program yang saya join. Arial tu siap  boleh tarik panjang-panjang kalau line tak clear.Masa ni ramai kawan pakai handset Siemen, Sagem. Nokia 3310 yang paling canggih pada masa tu.



Handset ni abah belanja waktu saya dah belajar di Gombak. Masa tu harga RM200++. sebab kami bukannya orang senang. Dah mahal sangat bagi saya huhu. Terima kasih abah sebab belanja handset ni.Wah macam best je walaupun 3315. Janji boleh call dan sms.Lama juga saya pakai sampai saya final year. Sebab tak boleh pakai, bateri asyik kong walaupun dah bertukar banyak kali.Ye la bateri ganti tak sama dengan original kan?Dan ini adalah kenangan terakhir saya dengan abah, tak sempat zaman selfie, dan zaman kamera digital.huhu 

Samsung- Masa ni zaman flip-phone yang Motorola tu. Handphone berkamera pertama saya.Tak mampu beli Motorola, beli yang ini je, Comel je bila pakai. Kualiti gambar paling besar pun 640 x 480 px je. Bolehlah untuk kenangan zaman universiti. Bateri memang tahan lama.Kali terakhir guna sebab keypad tak function dan tercabut dan tak boleh angkat call.Sampai zaman chambering dan start kerja juga la saya pakai.




Sony Ericson- Handset zaman kerja sampai kahwin.Masih flip phone sebab saya senang nak selit kat tudung, konon konon hands free. Sama dengan warna kereta, warna favourite saya.Sound yang kuat. Kalau tengok cerita Korea, diaorang asyik guna flip phone, saya pun terpengaruh juga.memang terbaik. Gambar pun sangat ok. 


Samsung Corby II- Handset selepas kahwin.pertama kali beli handset dengan zauj.biasa dengan abah dan emak je. Handsey pertma touch screen,Memang kekok kali pertama, asyik cari keypad je.Kalau pakai keypad sambil pejam mata pun boleh taip.tapi bila touch screen, level pejam mata sambil pun tak lepas lagi haha.Berjasa untuk buat collection gambar.tapi masa ni bukan zaman whatsapp lagi. 




Samsung Galaxy Ace 3- Dapat free gift dari Maxis dgn upgrade plan  selepas handset lama tak boleh angkat call. Skrin gelap bila ada orang call and saya tak boleh buat apa-apa langsung.Bukan  sekali dua, tapi banyak kali,huhu Ye lah dah nak hampir tiga tahun saya pakai. Mana mana smartphone biasanya jangka hayat dia dalam dua tahun juga kan? Dengan hanset ni baru dapat kenal "whatsapp", telegram, instagram, dan yang paling penting untuk saya emel dan dropbox supaya senang nak transfer file ofis  atau pic ke dropbox/clud system.tak perlu hard disk dah:-)





Yang terkini, harap bertahan lama. Semoga mudah berurusan dan menguruskan segala hal kerja dan peribadi.Aamin.Be nice to me k , Oppo R7. :-)


Pena Hayati:
Saya bukan kaki gajet.
Asal boleh call sudah boleh memadai.;-)
Semoga menjadi asbab untuk memudahkan segala urusan saya. aamiin..

2 inspirasi naluri :-):

NabilaHasyim said...

Betul ke oppo ni mahal? Org keja, berbaloi pkai mahal, keja skg nk cpt kan, kena pkai yg canggih la kan..
Hset trium tu xpenah tgok la..huhu
Sy igt masa sy matrik, dh zaman 3310.thn 2003/2004..

Shakina Farhan said...

Best jugak buat mcm ni..tapi xigt nama handphone mse lps SPM tu..hihi..seronok nampak die evolve kan..