12/20/17

Update : Penyelesaian Pinjaman PTPTN

BY humble.yat IN , 1 comment

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.

Nampaknya entri Notis Tuntutan PTPTN ni memang memang mendapat sambutan hangat di blog ni, sehinggakan ada yang emel personal.Saya faham, bukan semua graduan akan dapat kerja terus lepas grad. Tapi jangan pula kita memilih kerja yang sesuai dengan kelayakan kita.Sebab Ilmu itu sangat luas. Pendidikan formal yang kita dapat ini merupakan panduan dalam hidup kita.

Yang paling mencabar untuk para graduan, sekarang mereka perlu mencipta pekerjaan sendiri menerusi skill yang ada dan terus "survive" . Sekarang kan kita pun dah nampak bisnes dan perkhidmatan tumbuh macam cendawan dengan pelbagai brand.Saya juga tumpang gembira dan bangga dengan pencapaian usahawan -usahawan yang ada,Tahniah Tahniah dan Jutaan Tahniah dari saya. 

Prosedur PTPTN dan Mahkamah sekarang sudah jauh berbeza ye. Kalau dah ada saman, kemudian tak hadir ke mahkamah dan tidak ada usaha untuk buat penyelesaian dengan PTPTN, automatik pada hari sebutan tu, Penghakiman Ingkar akan dimasukkan untuk seluruh jumlah keseluruhan pinjaman beserta kos guaman. Kos dah bertambah sebab ada kos guaman yang perlu ditanggung.Syarat ini telah disebutkan didalam Notis Tuntutan dan Writ Saman tersebut.Jadi tak yah lah nak gaduh-gaduh kenapa kena bayar kos lebih.Sebab itu hakikat sebenar bila kita kena saman untuk tuntutan hutang. Kan dah rugi kat situ?

Makanya, kalau ada pinjaman PTPTN yang belum diselesaikan , berhubunglah  dengan segera dengan pihak PTPTN, sudah ada banyak dah kaedah penyelesaian pembayaran tunggakan PTPTN.

Eh, syarat nak buat pinjaman bank sekarang juga tertakluk kepada pembayaran PTPTN ye.Kalau ada tunggakan PTPTN, memang tak lepas nak buat loan bank.

Boleh cek di sini untuk berita terkini di PTPTN . mudah untuk tahu prosedur terkini dan promosi jika ada.Contoh promosi yang ada sekarang..


Cabutan Bertuah PTPTN 
Maksudnya kita pun kena selalu mencari  peluang bagi mengurangkan pembayaran semula dari PTPTN. Kita juga yang dapat penjimatan kan?

Pertama- Pengeluaran duit KWSP

Pergi ke EPF dan isi borang EPF. Buat keputusan tentang jumlah penyelesaian yang ada. Boleh juga buat permohonan online di website KWSP.Sekarang semuanya mudah kan.Tapi sebelum tu sila semak penyata KWSP dulu kemudian buat keputusan sama ada;

  • Nak selesaikan bayaran tunggakan sahaja dan teruskan bayaran bulanan seperti biasa secara konsisten.
  • Nak selesaikan bayaran tunggakan sahaja dan resechedule jadual bayaran bulanan yang telah diperbaharui
  • Selesaikan kesemua jumlah keseluruhan pinjaman PTPTN dan bebas hutang.

Pembayaran melalui KWSP akan terus dibayar kepada PTPTN ye.Tapi bagi yang membuat penyelesaian bayaran tunggakan , sila semak penyata kembali kerana ada kemungkinan ada lagi jumlah tertunggak tambahan.Jadi yang terbaik, ketika membuat dan menentukan jumlah bayaran tunggakan lebihkan bayaran untuk satu bulan ke hadapan melainkan anda sedia untuk membayar .Kalau tak alert kat sini, mungkin pinjaman PTPTN itu akan masih ada baki tertunggak dan ianya akan berulang kembali.Kita juga yang pening kan?

Link- Antara Jenis Pengeluaran KWSP yang dibenarkan
Boleh explore ye di link yang disediakan.Hanya ikut sahaja langkah yang KWSP sediakan.

Kedua- Gigih dan Disiplin di Dalam Mengasingkan Simpanan Semasa 

Bahagian yang ini memang kena kuatkan hati, tahan diri dari menghabiskan duit gaji dari tujuan yang bukan-bukan seperti hiburan, shopping benda yang tak perlu pun.

Tips Shopping dari saya- Fikir dahulu barang yang hendak dibeli itu keperluan atau kehendak.Utamakan barang keperluan dahulu berbanding kehendak.

Perbelanjaan yang matang adalah pandai membezakan keperluan dan kehendak, dan bukannya atas barang branded sahaja.

Dah beli barang, sila pakai dan gunakan sehabis maksimum,Jangan tambah keperluan dan survive dengan barang yang ada.Kena kuat hati sikit ye.Pejam je mata dari nak buat koleksi handbag ke, kasut ke, alat makeup ke, aksesori kereta ke.Please..please..

Ketiga- Tips dari SocMed yang ada

Sekarang dah banyak yang kongsikan kejayaan mereka menyelesaikan PTPTN dengan cepat .Boleh baca dan ambil insiprasi dan gunakan tips mereka.Maklumat kan dihujung jari sekarang.Lebih mudah untuk mengakses maklumat. Sama ada teori dan tips mereka adalah praktikal atau tidak sahaja untuk digunakan dalam situasi kita.

Itu sahaja tips dari saya setakat ini

Semoga bermanfaat ye.

1 inspirasi naluri :-):

Nor Azrul said...

Salam,
Nama saya Nor Azrul dari Klang, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang untuk berhati-hati tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya ada untuk menipu anda semua wang anda. Saya memohon pinjaman sebanyak $ 14,000 dari seorang wanita di Singapura dan saya kehilangan kira-kira $ 235 pada mulanya, tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta saya sekali lagi untuk kos yang lain, saya membayar hampir $ 735 tetapi belum menerima pinjaman.

Allah dipuji, saya berjumpa seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, dia menggalakkan saya untuk memohon. Saya memohon pinjaman daripada Puan Ivana Pedro, dan saya menerima pinjaman sebanyak $ 10,000 yang saya memohon, pada mulanya saya fikir ia adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya menerima pinjaman kurang dari 24 jam dan pada kadar faedah 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira dapat diselamatkan dari kemiskinan.

jadi saya akan menasihati semua yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
Puan Ivana Pedro, melalui e-mel: (ivanapedro85@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat tambahan melalui e-mel: (norazrul55@gmail.com)